9 клас українська література

   Вступне слово вчителя про життєву основу твору
              «І мертвим, і живим…» було написано у грудні 1845 року в с. В’юнищах, де Шевченко деякий час проживав у маєтку С. Самойлова,— сюди він приїхав з Переяслава у зв’язку з ремонтом будинку А. Козачковського. Т. Шевченко розумів, що для пробудження в українському народові національної і політичної свідомості потрібні освічені люди.
                     Перебуваючи в Україні, Тарас Григорович пильно придивлявся до дворянської та різночинницької інтелігенції. Він прагнув пізнати її інтереси, духовні запити, рівень освіченості, ставлення до історичного минулого та сучасного життя трудового люду.
                 Виявилося, що більшість дворян — реакціонери. Вони були задоволені політикою самодержавства, вірні йому і зовсім байдужі до громадських справ свого краю, його минулого й сучасного. Їх цікавило тільки особисте збагачення, основним джерелом якого булла нещадна експлуатація кріпосницьких селян, своїх же земляків.
              Серед інтелігенції були й національно свідомі українці, які любили свій рідний край, цікавилися його історією, бажали добра народові. Але ця частина освіченого класу була відірвана від трудових мас, не згуртована, не мала реальної програми дій. Її протест проти несправедливого ладу зводився до безплідних полемік.
               Без політичного керівництва стихійний протест народних мас виливався в бунти, які царат жорстоко придушував. Свої спостереження і роздуми, почуття і настрої
Т. Шевченко в яскравій художній формі виразив у творі «І мертвим, і живим…»
Записати в зошити  основні поняття
Тема: показ змодельованого образу національної еліти, якою вона повинна бути, визначення її політичних та морально-етичних поглядів.
Ідея: утвердження віри народу в перемогу над класовим ворогом; різке засудження схиляння співвітчизників перед буржуазною культурою Заходу; заклик до вивчення кращих здобутків світової науки, культури й літератури.
Жанр: посланіє-звернення до представників панівного класу.
І. Вишенського; Біблії.       
Особливість назви твору.
Мертві — українські поміщики — кріпосники, живі — інтелігенція, про яку поет найбільше говорить у творі, ненароджені — простий народ, поневолений, не готовий до участі в боротьбі. У заголовку цього твору автор звертається не тільки до своїх сучасників, а й до «ненароджених земляків», тобто до наступних поколінь українців — отже, й до нас. Він вчить, що наш порятунок — в єдності всіх сил нації.
Обговорення змісту твору.
1. Кого письменник називає земляками?
2.З приводу чого хвилюється автор твору?
3.Про що свідчить початок поезії? Чому Т. Шевченко співчуває потомленому люду?
4. Який можна отримати врожай на землі «засіяної лихом»? Що мав на увазі поет, так висловлюючись?
5. Через що Україна — тихий рай- перетворилася на руїну?
6.Чому письменник критично ставиться до тих, хто прагне залишити рідну землю і виїхати за кордон?
7.Яку думку висловлює автор щодо неповторності рідного краю?
Проблемне запитання.
Чи є актуальною ця поезія сьогодні? Якою повинна бути освіта в Україні?
Чи влаштовує вас, сучасників, наша система освіти?
Свої міркування обґрунтуйте та висловіть власну точку зору.(до 10 речень)
Зробіть виписки з  підручника і даного мною матеріалу.224-228
Вивчіть напамять фрагмент поеми від  початку до слів «Ох, якби те сталось, щоб ви не вертались"

Джерела:
1.Чупринін О. О. Усі уроки української літератури у 9 класі. І семестр. — Х.: Вид. група «Основа», 2009. — 491 с.
2.Чупринін О. О. Усі уроки української літератури у 9 класі. ІІ семестр. — Х.: Вид. група «Основа», 2010. — 494 с.
3.Періодичні видання ВГ “Основа” “Українська мова та література в школі”

Твір скинути на Вайбер до понеділка-вівторка 0973808558

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

5 клас українська мова

8 клас українська мова

5 клас українська мова