5 клас українська література



                                                               27-30 квітня


   
     12 урок  для  5-А  - 30 квітня
     11-12 урок 5-Б, В  5-6 квітня
          Григір Тютюнник. «Дивак». Паралельність і єдність двох світів – природи і людини, зображені в оповіданні.



«Природа»
Природа! Ти найкраща!
 Ти гарна, як завжди.
Людино, будь обачна,
  Природу ти люби.
Любити квіти треба,
   Дерева і кущі,
Щоб не темніло небо
На рідній нам землі.
Поважно стався з нею,
  Люби її завжди,
Щоб панував землею
Чарівний світ краси.

 Вікторія Слободзяна
        Прочитайте епіграф уроку, правда, прекрасні слова?
          Який глибокий зміст вони несуть?
        Ми продовжуємо працювати над оповіданням. Маємо зясувати, чому хлопчика вважали диваком? Що робив він таке, що не міг порозумітись із однокласниками, чому його не розуміли й дорослі? А дідусь?

- Чи вважає дідусь Олеся диваком?(усно)
- Чого навчає дідусь?
- Хто ще вважає хлопчика диваком?
- Чому дорослі, та й однолітки, не розуміють хлопця? (Бо звикли жити за хижими законами.)
- Як це? (А ось дід говорить йому, що на землі не бити не можна, бо як не ти, так тебе одрепають, ще й плакать не дадуть.)
- А як же треба жити на землі? (Берегти, захищати від усякого лиха те, що народжується, дбати не тільки про себе, а й про всіх: «буде в людей - буде і в нас». Більше б таких диваків на землі, як Олесь, і світ набагато став би добріший.)
Проблемне питання
- Як ви думаєте, чому оповідання назване саме так?
 Словникова робота
        Діти, розглянемо тлумачення слів:
Дивак - це той, хто своєю поведінкою та вчинками викликає здивування.
Діти! Відшукайте місце в оповіданні, де говориться про хлопчика-мрійника, хлопчика-дивака, який любить природу, розпізнає навколишній світ та хоче Добра всім…

       - Чи вважаєте ви це дивацтвом? (Мабуть, ні, він залюблений у природу.)
Ось  що любив Олесь. (Зиму, малювати на снігу, бродити лісом і спостерігати за всім, бродити верболозом і т. п.)

              Через те, що хлопчик любив природу і оберігав кожну травину, кожну тваринку, отримав прізвисько «дивак».
    Знаєте, що означає фразеологізм «біла ворона»?
Біла ворона - цей вираз вживається для характеристики людини, яка вирізняється серед інших своєю поведінкою, зовнішнім виглядом. У наш час вираз «біла ворона» означає не тільки незвичайну людину, але й рідкісне явище.

                               Запишіть  паспорт  твору
Тема: зображення ставлення людини до природи та різниці у її сприйнятті хлопчиком та дідусем.
Ідея: оспівування краси природи та гідного ставлення до неї крізь призму розуміння маленького хлопчика Олеся.
Жанр: оповідання (Оповідання – невеликий прозовий твір про якусь подію з життя одного чи кількох героїв протягом короткого проміжку часу).

Перевірте, наскільки кожен із вас
                                                «Найуважніший». 
 1)   Олесь — малий хлопчик, що головою ледь до дверної ручки дістає. 2)   Олесь дуже не любить зиму.
3)   Дятел, зачувши людину, перестав цюкати, здивовано подивився і хутко зник.
4)   Хлопці покликали Олеся ламати молодий лід.
5)   Федько Тойкало підскочив і почав лагідно умовляти Олеся піти з ними.
6)   Олесь уявив себе в маленькій хатці в підводному царстві.
7)   Під кригою Олесь побачив величезного сома.
8)   На уроці малювання хлопчик замість перегнійного горщечка намалював дятла.
9)   Вийшовши з уроку, Олесь попрямував додому — читати цікаву книжку.
10)  Федько Тойкало зустрів Олеся і дав йому пиріжок.
11)  Олесь відмовився від пиріжка і сердито відвернувся.
12)  Дід Прокіп порадив онукові бути нахабнішим і настирливішим.
                                                               



















                  То чи справді Олесь – дивак?

А зараз відкладіть усі справи, сядьте  на крісло чи диван і подумайте  одну хвилинку:

               Що  спільного і відмінного у вас із цим хлопчиком?

(Диваком називали головного героя, оцінюючи його незвичну для сільських дітей поведінку, чутливість до природи, уразливість та прагнення до справедливості.)

       Отже, твір Гр. Тютюнника «Дивак» навчає нас любити природу, вивчати її, спостерігати за нею та повсякчас охороняти її скабри.

 -Який  же  висновок ви зробили для себе, прочитавши  твір,- ви мені напишете у домашньому завданні ( 5-7 речень)
Домашнє завдання
      1.Запишіть у зошити паспорт твору.
   2. Дайте письмову відповідь на запитання:
    Який висновок ви зробили для себе, прочитавши  твір чи які думки і почуття викликало у мене прочитане оповідання ( 5-7 речень)

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

5 клас українська мова

8 клас українська мова

5 клас українська мова