8 клас українська література
27-30 квітня
10-11 урок 8-Г
(9
урок 8-Г класу на попередньому тижні.)
11-12 -
8-А клас
Ю. Винничук «Місце для дракона».
Парадокс: дракон Грицько – поет і християнин. Проблематика твору: роздуми
про добро і зло, вірність і зраду.
Алегоричність образів дракона Грицька, Пустельника та
князя.
Життя без
розчарувань так само неможливе, як без любові та вірності. Але
до чого ж дивне сусідство: дружба — і підступ,
відданість — і зрада. Настає момент, коли кожному з нас
доводиться пізнати це на власному досвіді. І як — постає
питання — жити далі, якщо виявилося раптом, що друг ...
— ну зовсім і не друг?
Але все ж... Чи можна зрозуміти людей, які
на щирість відповідають брехнею, на вірність — зрадою? Невже й вони після цього можуть
залишатися друзями?
Гостро, болісно звучить неминуче запитання: чому? Чому мене зрадили? Чому
люди такі жорстокі? Ми ніби шукаємо пояснення вчинку зрадника,
і основне, що робить зраду настільки нестерпною —
це неможливість зрозуміти логіку поведінки іншого.
Так, дракон Грицько ще був зовсім молодий, жив спокійно в печері, харчуватися, і їв собі травичку, листячко,
різні там ягідки, дикі яблука й груші…
Наше завдання на ці уроки:
-зрозуміти підтекст твору;
- проаналізувати поведінку героїв;
-зрозуміти алегоричність образів дракона
Грицька, пустельника та князя.
«Асоціативне гроно»
-
Діти, які асоціації викликає у вас слово «християнин»? А які - слово
«поет»? А з чим асоціюється у вас слово «дракон»?
Християнин: Поет:
- милосердя - митець
-віра -талант
- совість -уява
- Бог -любов
- смиренність -митець
-
доброта -слово
- мужність -Бог
- любов - совість
Що спільного між
цими двома поняттями? Звернули увагу?
Перед нами парадокс: дракон Грицько є поетом і
християнином. А
мав би бути злим і жорстоким…
Згадали матеріал
попереднього уроку, що таке парадокс
(суперечність).
То це і є парадокс.
Словник
Алегорія (дав.гр. — іносказання) — спосіб двопланового художнього
зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під
конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями, з характерними
ознаками приховуваного.
Дайте відповідь
на проблемне запитання
В чому причина, що
дракон, який мав бути злим, став іншим? Чому так сталось?
Він народився після загибелі батьків, не знав, яким має бути
дракон, його виховав Пустельник, навчив читати, познайомив з Біблією.
Слово вчителя:
Отже, дуже часто спрацьовують стереотипи:
син злочинця має бути злочинцем, дракон має бути злим тощо. Але не потрібно
забувати про виховання.
Один із
афоризмів вчить:
Кожна
дитина - це наче білий аркуш паперу. Хто на ньому що напише, такою залишиться
дитина на все життя.
Виховання - це цілісний процес
розвитку почуттів, волі, оцінки явищ життя, формування характеру.
Християнське виховання намагається дати духовне спрямування, щоб дитина могла
встояти перед різними спокусами і йти в житті правильним шляхом, дбає про
духовний розвиток особистості, що ґрунтується на вічних Божественних
принципах.
- Пригадайте, хто такі пустельники? (Люди, які хотіли наблизитися до Бога, обирали самотність,
весь час молилися, читали Біблію).
- Як така людина може
впливати на інших? (Навертає на добрий шлях,
вчить біблійних істин, наслідувати Христа)
-
Чому дракона пустельник називав християнином? (Бо
він жив за Заповідями Божими)
То
які проблеми розглядає автор у цьому творі?
- 1. Добро і зло.
- 2. Людяність і
самопожертва.
- 3 . Дружба і зрада.
- 4. Доцільність
самопожертви.
- 5. Проблема вибору
Запишіть їх у
зошити.(усно продумайте, як вони розкриті у повісті)
Ідеа́л (лат. idealis від грец. ίδέα — образ, ідея, пор. також ейдос) — вища цінність; якнайкращий, завершений стан того або іншого явища;
зразок особистих якостей, здібностей; вища норма етичної особи; вищий ступінь етичного уявлення про благо і
належність; досконалість у відносинах між людьми; найбільш довершений устрій суспільства, вища абсолютна істина, довершений взірець Бог.
·
ідеал добра
·
ідеал жіночої
краси
·
ідеал чоловічої
краси
·
ідеал держави
·
ідеал громадянина
і ін.
То чи є дракон Грицько ідеалом?
Продумайте відповіді на запитання
- Кого ж зобразив автор в образі дракона
Грицька? (Поетів, вільнодумців, бунтарів, людей,
які на все мають власний погляд)
Таким
чином, автор у творі зазначає: «Коли йде війна – гинуть лише вояки. А коли
володар хоче змінити владу – поети гинуть у першу чергу».
Прочитайте уривок
із твору:
« Коли народ
засне, то спить так міцно, аж поки не почує на своїй горлянці ножа убивці... Ти
— той ніж. Ти все ще біля горла... Податок збільшили — дракон винен. Хлопців до
війська забрали — дракон винен. Град вибив збіжжя — і тут винен дракон. На тебе
геть усе можна списати... Вночі, коли мені смерть перед очима стояла, думав про
те, що зле вчинив. Не варто було втручатися в закони природи. Не ми їх творили,
не нам їх міняти.
— То ви вже шкодуєте,
що мене вчили?
— Шкодую...
Народженому в темряві і помирати в темряві легше. А кому вдалося хоч промінчик
світла уздріти, смерть йому в тисячу разів страшніша».
- Які асоціації викликають у вас ці рядки?
Чи
є цей твір актуальним для нашого сьогодення?
Учитель: Влада байдужа до
народу, до людей і свої особисті питання вирішує за рахунок інших, а люди, в
свою чергу, замість того, щоб виправитися самим і виправити суспільні недоліки,
шукають на кого перекласти провину. Знайдіть на наступний урок цитати, які це
підтверджують і нас застерігають від спалахів насильства,агресії.
- Чому ж загинув дракон Грицько? (Дракон повинен бути вбитий, бо потрібно дочку видати заміж, він вільнодумець, а також не можна йти проти звичаю).
- Чому ж загинув дракон Грицько? (Дракон повинен бути вбитий, бо потрібно дочку видати заміж, він вільнодумець, а також не можна йти проти звичаю).
Є така стародавня приказка: "Посієш вчинок - пожнеш
звичку, посієш звичку - пожнеш характер, посієш характер - пожнеш долю".
-
Чи хотіли б ви мати
такого друга, як Грицько? Чому?
-
Чи маєте ви тепер
такого друга?
Бажаю, щоб на вашому
життєвому шляху траплялися лише такі друзі, як дракон, і ви ніколи не
зустрічали князів...
Домашнє
завдання одне на вибір
1.Написати
невеличке висловлювання (6-7 речень)
Які
думки і почуття викликає у мене поезія дракона
Грицька
на сторінці 204- 205 вашого підручника
2. Чи є цей твір актуальним для нашого сьогодення?
(твір-мініатюра 6-7 речень, не більше)
3. Опрацювати за підручником 12 завдання.(7-8 речень)
Завдання 1 чи 2 відправити на пошту чи вайбер до 30 квітня, 3 завдання до 2 травня.
Завдання 1 чи 2 відправити на пошту чи вайбер до 30 квітня, 3 завдання до 2 травня.
Бажаю успіхів!
Коментарі
Дописати коментар