8 клас українська література

27-30 квітня


   10-11 урок 8-Г
   (9 урок 8-Г класу   на попередньому  тижні.)
   11-12 - 8-А клас

Ю. Винничук «Місце для дракона». Парадокс: дракон Грицько – поет і християнин. Проблематика твору: роздуми про добро  і зло, вірність і зраду.
Алегоричність образів дракона Грицька, Пустельника та князя.

             Життя без розчарувань так само неможливе, як без любові та вірності. Але до чого ж дивне сусідство: дружба — і підступ, відданість — і зрада. Настає момент, коли кожному з нас доводиться пізнати це на власному досвіді. І як — постає питання — жити далі, якщо виявилося раптом, що друг ... — ну зовсім і не друг?
 Але все ж... Чи можна зрозуміти людей, які на щирість відповідають брехнею, на вірність — зрадою? Невже й вони після цього можуть залишатися друзями?
Гостро, болісно звучить неминуче запитання: чому? Чому мене зрадили? Чому люди такі жорстокі? Ми ніби шукаємо пояснення вчинку зрадника, і основне, що робить зраду настільки нестерпною — це неможливість зрозуміти логіку поведінки іншого.
Так,  дракон Грицько ще був зовсім молодий, жив  спокійно в печері, харчуватися, і їв собі травичку, листячко, різні там ягідки, дикі яблука й груші…

             Наше завдання на ці уроки:
-зрозуміти підтекст твору;
- проаналізувати поведінку героїв;
-зрозуміти алегоричність образів дракона Грицька, пустельника та князя.

 «Асоціативне гроно»
 - Діти, які асоціації викликає у вас слово «християнин»?  А які - слово «поет»?  А з чим асоціюється у вас слово «дракон»?
                                                            


 Християнин:                               Поет:
- милосердя                                                     - митець                                              
 іра                                                                 -талант                                 
 - совість                                                           -уява                                                              
 - Бог                                                                  -любов
- смиренність                                                    -митець                                              
 - доброта                                                            -слово                                                                                                                                                 
 - мужність                                                           -Бог
 - любов                                                               - совість
   
Що спільного між цими  двома поняттями? Звернули увагу?
                                                                                                                                                                                                                                
 Перед нами парадокс: дракон Грицько є поетом і християнином. А мав би бути злим і жорстоким…
  Згадали матеріал попереднього уроку, що таке  парадокс  (суперечність).
То це і є парадокс.
Словник
        Алегорія (дав.гр.  іносказання) — спосіб двопланового художнього зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями, з характерними ознаками приховуваного.
Дайте відповідь на проблемне запитання 
В чому причина, що дракон, який мав бути злим, став іншим? Чому так сталось?
 Він народився після загибелі батьків, не знав, яким має бути дракон, його виховав Пустельник, навчив  читати, познайомив  з Біблією.                                                                                                                     
Слово вчителя:
Отже, дуже часто спрацьовують стереотипи: син злочинця має бути злочинцем, дракон має бути злим тощо. Але не потрібно забувати про виховання.                

 Один із афоризмів вчить:
Кожна дитина - це наче білий аркуш паперу. Хто на ньому що напише, такою залишиться дитина на все життя.
Виховання - це цілісний процес  розвитку почуттів, волі, оцінки явищ життя, формування характеру. Християнське виховання намагається дати духовне спрямування, щоб дитина могла встояти перед різними спокусами і йти в житті правильним шляхом, дбає про духовний розвиток особистості, що ґрунтується на вічних Божественних принципах.                                      
   - Пригадайте, хто такі пустельники? (Люди, які хотіли наблизитися до  Бога, обирали самотність, весь час молилися, читали  Біблію).
- Як така людина може впливати на інших? (Навертає на добрий шлях, вчить біблійних істин, наслідувати Христа)
- Чому дракона пустельник називав християнином?  (Бо він жив за Заповідями Божими)
То які проблеми розглядає автор у цьому творі?
-         1. Добро і зло.
-          2. Людяність і самопожертва.
-          3 . Дружба і зрада.
 -    4. Доцільність самопожертви.
-          5. Проблема вибору

        Запишіть  їх у зошити.(усно продумайте, як вони розкриті у повісті)
     Ідеа́л (лат. idealis від грец. ίδέα — образ, ідея, пор. також ейдос) — вища цінність; якнайкращий, завершений стан того або іншого явища; зразок особистих якостей, здібностей; вища норма етичної особи; вищий ступінь етичного уявлення про благо і належність; досконалість у відносинах між людьми; найбільш довершений устрій    суспільства, вища абсолютна істина, довершений взірець Бог.
·         ідеал добра
·         ідеал жіночої краси
·         ідеал чоловічої краси
·         ідеал держави
·         ідеал громадянина і ін.
То чи є дракон Грицько ідеалом?
Продумайте відповіді на запитання
- Кого ж зобразив автор в образі дракона Грицька? (Поетів, вільнодумців, бунтарів, людей, які на все мають власний погляд)
Таким чином, автор у творі зазначає: «Коли йде війна – гинуть лише вояки. А коли володар хоче змінити владу – поети гинуть у першу чергу».                                                                                           Прочитайте уривок із твору:
« Коли народ засне, то спить так міцно, аж поки не почує на своїй горлянці ножа убивці... Ти — той ніж. Ти все ще біля горла... Податок збільшили — дракон винен. Хлопців до війська забрали — дракон винен. Град вибив збіжжя — і тут винен дракон. На тебе геть усе можна списати... Вночі, коли мені смерть перед очима стояла, думав про те, що зле вчинив. Не варто було втручатися в закони природи. Не ми їх творили, не нам їх міняти.
— То ви вже шкодуєте, що мене вчили?
— Шкодую... Народженому в темряві і помирати в темряві легше. А кому вдалося хоч промінчик світла уздріти, смерть йому в тисячу разів страшніша».

- Які асоціації викликають у вас ці рядки?
Чи є цей твір актуальним для нашого сьогодення?

Учитель:   Влада байдужа до народу, до людей і свої особисті питання вирішує за рахунок інших, а люди, в свою чергу, замість того, щоб виправитися самим і виправити суспільні недоліки, шукають на кого перекласти провину. Знайдіть на наступний урок цитати, які це підтверджують і нас застерігають від спалахів насильства,агресії.                                                                                                           
   - Чому  ж загинув дракон Грицько? (Дракон повинен бути вбитий, бо потрібно дочку видати заміж, він вільнодумець, а також не можна йти проти звичаю).
        Є така стародавня приказка: "Посієш вчинок - пожнеш звичку, посієш звичку - пожнеш характер, посієш характер - пожнеш долю".
-         Чи хотіли б ви мати такого друга, як Грицько? Чому?
-         Чи маєте ви тепер такого друга?

               Бажаю, щоб на вашому життєвому шляху траплялися лише такі друзі, як дракон, і ви ніколи не зустрічали князів...
Домашнє завдання одне на вибір
1.Написати невеличке висловлювання (6-7 речень)
Які думки і почуття викликає у мене поезія дракона
Грицька на сторінці 204- 205 вашого підручника
2. Чи є цей твір актуальним для нашого сьогодення?
(твір-мініатюра 6-7 речень, не більше)
3. Опрацювати за підручником  12 завдання.(7-8 речень)
Завдання 1 чи 2  відправити на пошту чи вайбер до 30 квітня, 3 завдання до 2 травня.

 Бажаю успіхів!

                                                      dorozhunska@gmail.com

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

5 клас українська мова

8 клас українська мова

5 клас українська мова