9 клас література



18-22 травня


Позакласне читання

Ми маємо ознайомитись із баладним оповіданням Марка Вовчка "Максим Гримач"
Маємо ознайомитись із його змістом а  також з'ясувати причини трагедії головної героїні. Зрозуміти, чи винен батько у смерті доньки. Провести паралель із сьогоденням.
Почуття відповідальності й вини як уселюдські чесноти в романтичному баладному оповіданні Марка Вовчка
“Максим Гримач»
                                                                                  
Виразне читання оповідання, коментар його змісту.


Тема: зображення життя українського народу в часи панування на Україні Польщі і Московщини на прикладі родини Максима Гримача
Ідея: возвеличення щирого почуття кохання (Катрі до Семена); засудження соціальної нерівності, яка йому є перешкодою.
Жанр: оповідання з елементами романтизму.
Проблематика:
- батьки і діти;
-соціальна нерівність — перешкода до повноцінного життя і врешті-решт — самогубство;
- у чому щастя людини.
 Елементи романтизму у творі:
- усім позитивним героям притаманні високі моральні якості: доброта, співчутливість, милосердя, природжене благородство, почуття особистої гідності, всепоглинаюча жадоба волі, любов до природи, здатність милуватися її красою;
- героїня мовчки підкоряється важким сімейним обставинам;
- уміння мислити й спостерігати, правильно оцінювати явища навколишньої дійсності героями твору;
- задушевний, журливий тон оповіді.
 Композиція.
Експозиція: «…се діялось,— давно колись, як панувала на Вкраїні удвійзі Польща і Московщина».
Зав’язка: кохання Катрі до Семена; вирушення козака у похід.
Кульмінація: через смерть коханого Катря чинить самогубство (топиться у Дніпрі).
Розв’язка: сум і страждання М. Гримача через втрату старшої дочки.
Опрацювання ідейно-художнього аналізу твору.
- За яких часів відбувалися події у творі? («Не за вас се діялось,— давно колись, як панувала на Вкраїні удвійзі Польща і Московщина. Московщина обладувала Україною сьогобочною.
Застави хоч стояли, та не густо; сторожа не пильнувала так, як от тепер по Збручеві, чи що; то Дніпром руччіші людці перевозили всяке добро не оплачуючи: шовки, оксамити, парчі суто злоті, пахучі шафрани й крами дорогії, в барильцях щире золото і срібло»)
- Де жив Максим Гримач? («Саме проти Черкас, нижче Домонтова, сидів хутором над Дніпром, то сей і довгенько кохався в тому. Такий-то богатир!»)
- Яким був герой твору? Як до нього ставилися люди? («Ходив у жупанах, та в сап’янцях, та в атласах. І хороший був: повновидний, чорнобривий, чорновусий, а веселий, а жартівливий! Було, як вийде в неділю поміж люди, то так його і обступлять. Дуже його любили»)
- Якої думки дотримувався Максим щодо панського життя? («Добре панам жити, кат їх не взяв!»)
- Як ставився Гримач до тих, кому була потрібна допомога? («А такий був: нехай тільки станеться кому з нашого села пригода — головою ляже, а врятує; нехай зачепить хто чужий, то й не збудеться лиха: налетить, як той вихор нагальний, дощенту викорчує») Що вдіяв герой шляхтичу, який оселився на козачому полі? («то він і хату його спалить, і попіл розвіяв, і самого протурив за Дніпро. Коли жив, то, може, й досі пам’ятає, які нагайки-дротянки плелися в пана Максима Гримача»)
- Яким особистим скарбом пишався Максим? («мав дві дочки. Одна — Катрею звали — вже дівчина доросла, а хороша та пишна, як королівна; друга — Тетяна, так собі підліток, невеличечка; звивається, було, в дворі або в віконце виглядає, як ясочка. Жили вони в батька у розкошах») Про що свідчить остання фраза цитати-характеристики дочок героя?
- Як Максим ставився до козаків? («пан Максим їх веде до світлиці та приймає, що треба»)
- Які перші враження у вас склалися про Максима Гримача? Чим вони зумовлені?
-Як у творі зображено козака Семена? («вродливий парубок, хисткий як очеретина, сміливий, як сокіл»)
- За що, на ваш погляд, його покохала Катря?
-Чим пояснити відмову старшої дочки тим, хто до неї сватався? Чому через це був схвильований Максим?
- Як пояснила Катря батькові про свій життєвий вибір? («Мені байдуже, що вони молоді й хороші, коли моє серце не до них горнеться»)
- Якого щастя хотів Максим старшій дочці? («я тебе не буду за них силувати, та й за бурлаку не віддам; нехай він хоч і місяць з неба схопить. Не оддам, дочко! Слово в мене батьківське, кріпке, сама знаєш»)
- Що мав на увазі Гримач, висловлюючись: «Слово в мене батьківське, кріпке…»?
-Яким було бачення Максима щодо майбутнього чоловіка для своєї дочки? («Вільного козака, дочко, щоб сам собі паном був, нікому не кланявся — от якого!»)
- Що перешкоджало одруженню Семена і Катрі? («треба ждати! Я в свого пана вже третій рік добуваю, останній. Як послужить доля, то сього року буде велика здобич. Отаман мене не скривдить. Подякую йому за хліб, за сіль, нагледжу де хутором красний да й поклонюсь тоді твоєму батькові Тільки люби мене вірно, моя дівчино!»)
- Поясніть, що мала на увазі Марко Вовчок, зазначаючи: «Не плаває — літає Семен Дніпром, тільки човен синю хвилю розбиває»?
- Коли пообіцяв Семен Катрі повернутися з походу?

Проблемне  запитання
«Хто винен у смерті Катрі — батько чи соціальні умови життя, у яких перебували герої?

Домашнє завдання
Дайте  письмову відповідь на  проблемне запитання 7-8 речень, відправите на пошту чи Вайбер


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

5 клас українська мова

8 клас українська мова

5 клас українська мова