9 клас література

                       


                                    06 - 10 квітня

          
    6   урок

    08 квітня


         Дорогі діти! Звертаюсь до вас із великим проханням…
Серйозно ставтесь до роботи  над своїми завданнями. Повезло вам, що  відмінили ДПА, але  через два роки чекає велике випробування.
Запитайте в 11-класників, як їм зараз,- і переконаєтесь, що не солодко….
   Перечитуйте твори, поки є час, хрестоматії ми навіщо придбали…
  
А тепер до теми уроку.

     Трагедія жінки-матері, боротьба за своє материнство,  жорстокість народної моралі  (« У нашім раї на землі..»)

         Тема дуже актуальна. Ви майбутні мами і тата.Зверніть увагу на те, що за часів кріпацтва не було можливості та умов матерям піклуватись про своїх дітей.
Вони тяжко, виснажливо працювали на пана, свого кріпосника. А дитятко лежало під снопом, під кущами, у кращому випадку, очікуючи, що мати його погодує…Гірко усвідомлювати, але це було так…
Тому, будьте уважними, бо матеріал дуже важливий, у житті вам знадобиться.
          
На сонці тепло, а біля матері добре.
Українське прислів’я

Проблемне запитання: «Чи вважаєте ви своє життя раєм?»
                                                                                                              
1. Літературна вікторина «Жіночі образи у творах Т. Шевченка»
Завдання: за наведеною цитатою пізнати героїню твору.
1. «Така її доля… О боже мій милий! / За що ж ти караєш її, молоду? / За те, що так щиро вона полюбила / Козацькії очі? Прости сироту. / Кого ж їй любити? Ні батька, ні неньки…»
2. «Не журиться… — / Вмиється сльозою, / Возьме відра, опівночі / Піде за водою, / Щоб вороги не бачили»
3.«Я сирота з Вільшаної, / Сирота… / Батька ляхи замучили, / А мене … боюся. / Боюсь згадать, моя сиза… / Узяли з собою»
4. «…небога, / Мов опеньок засушений, /Тонка, довгонога, / Та ще й на лихо, сердешне, / Хита головою»
5. «Пішла полем, ридаючи, / В тумані ховалась / Та крізь сльози тихесенько / Про вдову співала» (Ганна «Наймичка»)
6.«Нащо мені чорні брови, / Нащо карі очі, / Нащо літа молодії, / Веселі дівочі. / Літа мої молодії / Марно пропадають, / Очі плачуть, чорні брови / Од вітру линяють» /
7. «Молодиця / Рада та весела, / Ніби з паном повінчалась, / Закупила села. / І у хаті, і на дворі, / І коло скотини, / Увечері і вдосвіта, / А коло дитини / Так і пада, ніби мати»
8.«Біля того гаю, / Що чорніє над водою, / Щось біле блукає / … . / А може, жде козаченька, / Щоб залоскотати»
9.«І усміхнулася небога, / Проснулася — нема нічого… / На сина глянула, взяла / Його тихенько сповила / Та, щоб дожать до ланового, / Ще копу дожина пішла» /
10. «Пішла селом, / Плаче… / На голові хустиночка, / На руках дитина / … / Назад подивилась, / Покивала головою / Та й заголосила»

2. Вступне слово вчителя
                                         «У нашім раї на землі» (1849)
1.Виразно  прочитайте поезію.
Тема: розповідь про важку жіночу долю, долю матері в умовах покріпачення, соціального і національного гніту.
Ідея: возвеличення святості матері, того найціннішого, що є для кожної людини; засудження соціального устрою, який змусив страждати багатьох жінок.
Поезія «У нашім раї на землі» — екскурс поета шляхами власного життя і розповідь про героїнь своїх творів. Твір має оптимістичний початок і трагічне, сумне закінчення.
«У нашім раї…» містить протиставлення злиденного життя жінки-кріпачки райському.
Опрацювання змісту твору.
- Яке середовище називають раєм?
- Що для поета є святим?
- Яким чином даний твір пов’язаний з біографією митця?
- Через що дивується і водночас сумує поет, коли побачив дівчину з дитиною?
- За що ми повинні бути вдячними своїм матерям?
- У чому поет вбачає святість образу матері? («І перед нею помолюся, / Мов перед образом святим / Тієї матері святої, / Що в мир наш бога принесла»)
- Чим пояснити те, що кожна дитина для матері є її гордістю? («Гордіше самої цариці, / Щоб людям, бачте, показать / Своє добро»)
- Яка доля очікує Йванів, коли вони подорослішають? («І виросли, і розійшлись / На заробітки, в москалі»)
- Чому старість самотньої жінки — це її безпорадність і важке життя? («Наготи / Старої нічим одягти / І витопить зимою хату. / А ти не здужаєш і встати, / Щоб хоч огонь той розвести»)
- Що мав на увазі поет, зазначаючи про матір: «А ти, великомучениця»?
- Яким чином ця поезія Т. Шевченка ідейно пов’язана з іншими його творами? («Села / Минаєш, плачучи вночі / І полем, степом ідучи, / Свого ти сина закриваєш»)
- Через що красуня дівчина втрачає свою привабливість? («Пропала, немає! / Все забрала дитиночка»)
- Чому батьки виганяли своїх дочок з позашлюбною дитиною з дому? Чи було це морально виправданим?
- Чим пояснити зневажливе ставлення людей до жінки–покритки?
- Про що може розпитати дитина–байстря у матері, коли вона стане дорослою? («Про панича лукавого»)
- Яку долю буде мати така дитина? («Бо не дійде / До зросту дитина, / Піде собі сліпця водить»)
- Яке покарання може понести мати від своєї дитини? («А тебе покине / Калікою на розпутті, / Щоб собак дражнила, / Та ще й вилає»)
1.У чому поет вбачає трагедію жінки–покритки?
2. Над чим змушує поміркувати Тарас Григорович читача своєю поезією?
3. Яким же вбачає автор райське життя на землі?

 Жінка–мати Т. Шевченка
Турботлива
Покритка
Святий образ «Безталанная»
«З хреста ніби знята»
Багатостраждальна
«Радість від народження дитини і водночас страждання»
Щаслива Великомучениця
Закріплення вивченого матеріалу
Проведення тестового опитування
1. Найкращим на землі, як вважає Т. Шевченко, є:
а) гармонія людини і природи; б) сите життя;
в) мати зі своїм дитяточком малим; г) добрий заробіток.
2. Мати у письменника — це:
а) чемність і повага; б) святий образ; в) серце всесвіту; г) душевний спокій і злагода.
3. Свою самотність рідненька буде відчувати через те, що її:
а) близькі люди залишили напризволяще; б) ніхто не догляне;
в) ніхто не розуміє; г) діти розійшлися, хто на заробітки, хто в москалі.
4. «…І перед нею помолюся, / Мов перед образом святим» — ця висловлювання стосується:
а) рідної землі; б) матері; в) Батьківщини; г) дитини.
5. «Он байстря несе покритка на базар»,— так знедоленій героїні:
а) дорікне будь-який солдат; б) з посмішкою скаже пан;
в) защебече соловей; г) кричатимуть люди.
6. Через народження позашлюбного дитя жінка втратила:
а) можливість відвідувати вечорниці; б) красу;
в) здатність веселитися; г) любов до своєї дитини.
7. Жінка-покритка, яку батьки вигнали з хати, залишає рідну домівку, мов:
а) з хреста знята; б) у воду опущена; в) муха в окропі; г) зірка небо.
8. Знедолену героїню з байстрям на руках цураються навіть:
а) малі діти; б) квіти польові; в) старці; г) жебраки.
9. Про що матиме розповісти покритка своїй дитині, коли та підросте:
а) важке життя простого люду;
б) несправедливість, яка панує у суспільстві;
в) панича лукавого;
г) щасливе життя на волі.
10. Що у майбутньому очікує дитину жінки?
а) Непосильна важка праця; б) солдатська муштра;
в) бути поводирем у сліпця; г) принизлива служба козачком у пана.
11. У чому дорікатиме Іван свою матір, коли стане дорослим? Що вона його:
а) на світ народила; б) не забезпечила житлом;
в) не навчила читати і писати; г) віддала в солдати.
12. Яку долю передрікає поет своїй героїні?
а) довічна принизлива праця на пана;
б) щасливе життя зі своїм Іваном;
в) служба в монастирі;
г) страждання і смерть.
          Літературну вікторину і тест перевірите самі (самоперевірка),  я скину відповіді  наступного уроку.
Мені ж скинете на пошту чи вайбер, у кого як вийде,
 Відповідь на проблемне запитання
Проблемне запитання: «Чи вважаєте ви своє життя раєм?» + У чому поет вбачає трагедію жінки–покритки? Над чим змушує поміркувати Тарас Григорович читача своєю поезією?
Три абзаца, власна думка 10-12 речень…
Попереджаю, буде інтернет, ставлю 5-6 б. не більше, а то як близнюки ваші роботі…
Гарного дня!
Бажаю успіхів!
Ваше ЗНО не за горами, а ви плагіатом займаєтесь…
Вибачте, наболіло!

  Джерела:
 1.Чупринін О.О. Усі уроки української літератури у 9 класі. ІІ семестр.-Х.:Вид.група «Основа»,2010.-494с.                        
 2.Мартинчук Н.Б. Вивчення творчості Тараса Шевченка в школі. 9 клас.-Тернопіль-Харків: Видавництво «Ранок»,2009.-224с.
                                     
                             
                                dorozhunska@gmail.com





                               30 березня- 03 квітня
 4 урок


ТЕМА ЖІНОЧОЇ ДОЛІ У ТВОРЧОСТІ Т. ШЕВЧЕНКА.
Вічна тема матері й сина в поемі «КАТЕРИНА»

1.Інформація для учнів.
Мама, матуся, мамулечка - ці ніжні слова звернені до рідної людини, яка подарувала нам життя, ночей недосипала, колискові співала, турбувалась, коли хворіли, вболівала за нас, маленьких і дорослих. Це вічна тема для поетів та письменників. Особливо актуальна вона  у творчості Великого Кобзаря.
У нього незліченна кількість творів про долю жіночу, щастя материнське.
Це — поеми «Слепая», «Сова»,«Наймичка», «Відьма» та інші, повісті російською мовою — ««Наймичка», «Капитанша», «Художник», «Музыкант».
         Увага Т. Шевченка до трагічного становища жінки у часи кріпацтва зумовлюється тим, що саме вона була найбільш пригнобленою і скривдженою: поневірялась на панщині, зносила тяжкі кари, нерідко була змушена стати жертвою тваринної похоті поміщиків і, крім того, постійно перебувала під гнітом родинним. Наскільки  нестерпним було становище жінки, свідчить хоч би той факт, що в Київській губернії, наприклад, за один тільки 1839 рік, покінчило самогубством 37 дівчат-покриток.
       Для Шевченка щаслива доля жінки-кріпачки була не тільки   суспільним, але й особистим, глибоко інтимним горем. Його рідну матір «ще молодую у могилу нужда та праця положила». Подруга його юнацьких літ, Оксана Коваленко, стала жертвою кріпосницького ладу. Рідні сестри поета поневірялись на панщині. Про них завжди  турбувався поет, допомагав їм чим міг. Добре знав він, що нелегко живеться братам, але сестрам — ще гірше.
      Серед творів, присвячених показові гіркої жіночої долі, особливе місце посідає «Катерина» Т. Шевченка, присвячена В. А. Жуковському в пам’ять 22 квітня 1838 року, дня викупу поета з кріпацтва.
2.Зміст твору.
Селянська дівчина Катерина покохала панича-офіцера. Вона ходила в садок на побачення з ним, «Поки слава на все село / Недобрая стала». Аж тут затрубили в похід, пішов офіцер із села, а Катерина стала покриткою. Почалося страшне життя не тільки для неї, а й для її батьків. Вона не сміє вдень вийти з хати, тільки ввечері носить сина по садочку, вона вночі ходить по воду, «а жіночки лихо дзвонять». Село ставиться до неї неприязно. Батьки
Катерини не можуть знести цієї наруги і, перебуваючи в полоні тяжкого старовинного звичаю, виганяють її з дитиною з дому. Пішла Катерина шукати свого коханого, сподіваючись, що він прийме її з сином. Після довгих блукань їй удалось-таки знайти
свого Івана, але він тепер грубо відштовхнув її. Хотіла хоч дитину віддати йому, але він утік. Покинувши серед шляху дитину  Катерина втопилася. Хлопчика знайшли лісники і забрали. Він підріс і став водити старців. Одного разу його із старим кобзарем на дорозі до Києва зустрів батько-пан, що їхав у кареті, і, пізнавши свого сина, одвернувся.

3.Композиція поеми.   
Поема складається з 5-ти розділів:
- звернення до дівчат-селянок;
- народження нешлюбного сина;
- прощання з батьками;
- поневіряння Катерини на чужині;
- зустріч із спокусником-офіцером і смерть Катерини.
В епілозі подається зустріч батька з сином. Сюжетної колізії так чи інакше пов’язані з героїнею поеми — Катериною.
Експозиція: пролог-звернення поета до дівчат із застереженням не кохатися із москалями; кохання і розлучення Катерини з офіцером.
Зав’язка: Катерина залишає рідну домівку за наказом батьків.
Кульмінація: зустріч героїні з москалем; її самогубство.
Розв’язка: епілог — життєва доля Івася-байстря, його випадкова зустріч з «батьком».
4.Проблематика:
- любов і страждання;
- батьки і діти;
- моральні закони тогочасного суспільства, їх порушення;
- честь і безвідповідальність;
- крах ілюзій.
5.Прочитайте поему за хрестоматією.
6. Ознайомтесь зі статтею підручника стр.234-235   
7.Домашнє завдання виконайте на вибір
1.Твір-мініатюра на одну з тем:
А.Чи могла Катерина по-іншому розпорядитися власним  життям?
 Б.Чи засуджуєте ви жінку, яка покинула свою дитину, чи мала вона на це право?
( 8-10 речень)
2.Які п’ять запитань ви могли б поставити Катерині, якби її зустріли?
(відповіді записати)
Відповіді надіслати до 7 квітня

dorozhunska@gmail.com  до  6 квітня


                             

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

5 клас українська мова

5 клас українська мова

8 клас українська мова